Atelier de dezvoltare personala si autocunoastere pentru copiii/adolescentii care doresc sa imbine distractia cu invatarea si dezvoltarea propriilor resurse si abilitati

„Felul in care vorbesc parintii, profesorii, prietenii îi arata copilului parerea lor despre el. Afirmatiile lor influenteaza increderea si pretuirea pe care acesta o acorda propriei persoane. Intr-o mare masura, limbajul celor mari si a celor apropiati lor, determina destinul acelui copil.” Haim Ginott

 

Din citatul de mai sus reiese un lucru fundamental: emotia este un fel de muzica. Aceasta muzica, armonioasa sau dizarmonioasa, lenta sau vibranta, energizeaza in mod specific comportamentul copilului. Aspectele negative, unele direct distructive precum teama, nesiguranta, mania, respingerea vor vibra atomat cand ceilalti, incapabili sa raspunda nevoilor vitale ale copilului, este din ce in ce mai des perceput si trait ca fiind instabil, tensionat, furios sau inaccesibil.

 

Adolescenta este perioada marilor schimbari in cadrul personalitatii umane. Este perioada in care adolescentul se construieste pe sine prin cautari, reorganizari, identificari si valorizari. Este procesul complex prin care copilul devine adultul de maine, invatand zi de zi sa se adapteze la schimbare prin maturizare. Dar această schimbare se realizează cu preţul unor permanente conflictualităţi psihice, iar gestionarea acestora generează structuri: pozitive-armonioase sau negative-dizarmonice. Dacă în acestă perioadă, a adolescenţei, tânărul este ajutat să se dezvolte armonios are şansele să devină un adult echilibrat cu încredere în forţele sale:

  • El trebuie sa invete sa integreze forte de naturi diferite. Rolul declansator in aparitia apetitului sexual il joaca pulsiunea hormonala. Efortul lui va consta in a a modela aceasta pulsiune, in a invata cum sa o exprime.
  • El trebuie ajutat si sustinut de anturaj si indeosebi de catre familie, la care se pot adauga profesorii, prietenii si psihologul.

Nici Dvs, ca parinti, nu sunteti crutati de adolescenta copiilor. Probabil ca sunteti familiarizati cu nelinistea, stresul, cu perplexitatea si cu convingerea ferma ca „aveti dreptate” si sunteti autoritatea suprema care decide. Pentru mentinerea noilor deprinderi formate de adolescenti in cadrul grupului, va fi necesar ca Dvs, in calitate de parinti, sa descoperiti noi modalitati de educare a lor, bazate pe validarea si sustinerea dezvoltarii interioare, a exprimarii si cautarii personale, pe responsabilizari prin asignarea de sarcini specifice varstei, pe validarea comportamentelor dorite si consolidarea conduitelor adulte, pe respectarea spatiului personal al adolescentului si a nevoii crescute de individualizare. Copiii invata din experientele cu semenii lor mult mai mult decat o pot face din carti sau din educatia scolara.

 

In cadrul grupelor de dezvoltare personala si autocunoastere se urmareste educarea si imbunatatirea exprimarii emotionale a copiilor, adecvarea reactiilor comportamentale ale acestora, lucru ce va conduce la imbunatatirea adaptarii la scoala, in familie si societate.

Printre directiile de actiune putem enumera:

  • Cresterea stimei de sine
  • Imbunatatirea si optimizarea capacitatii de autocunoastere, relationare si comunicare interpersonala
  • Antrenarea abilitatilor empatice
  • Activarea resurselor creative
  • Dezvoltarea coeziunii si dinamicii de grup
  • Optimizarea exprimarii emotionale
  • Reducerea comportamentelor problematice

Vor fi folosite tehnici de desen, modelaj, psihodrama, povestiri terapeutice, jocuri de rol si discutii libere pe anumite subiecte, construirea de povesti, colajul si metafora terapeutica. Prin jocuri, povesti si activitati creative acest atelier isi propune realizarea obiectivelor:

– Intercunoastere si relationare. Deblocare si motivare pentru participare la grup; Identificarea motivatiilor personale, a dificultatilor personale, centrarea pe relatiile afective si dezvoltarea empatiei; Cresterea coeziunii de grup. Investigarea relatiilor problematice si oferirea de alternative. Modelarea comportamentala in cadrul relatiilor; Antrenarea capacitatii empatice, a resurselor creative si exprimarea emotionala; Cresterea abilitatilor de comunicare si relationare, in general si cu parintii in special. Cresterea increderii in sine prin cunoasterea resurselor personale; Povestirea terapeutica. Identificarea situatiilor problematice si a emotiilor disfunctionale; Optimizarea comportamentelor de rezolvare a problemelor. Centrarea pe solutii. Gasirea de alternative; Comunicarea nevoilor, a dorintelor. Acceptarea refuzului. Exprimarea asertiva.

 

Asta inseamna ca sunt metode adecvate pentru o anumita varsta sau etapa de dezvoltare. Fiecare copil are la un anumit moment un anumit nivel de dezvoltare fizica, cognitiva, sociala si emotionala.

Intalnirile vor avea loc o data pe saptamana, timp de 2 ore, sambata intre orele 11:00 – 13:00.

Costul unei intalniri este de 40 lei/copil.

Atelierele (grupurile) pot fi disponibile pentru urmatoarele categorii de varsta:

10 – 12 ani; 13 – 15ani; 16 – 18/19ani

 

Atelierul se adresează tuturor copiilor/adolescentilor care doresc să afle mai multe despre ei și să își dezvolte abilitățile de a comunica asertiv.” A fi asertiv inseamna a avea curajul de a exprima ceea ce gandesti si, in acelasi timp, a detine abilitatea de a proceda intr-o maniera adecvata. Implica exercitarea propriului drept de a fi ascultat si, in acelasi timp, de a respecta drepturile celorlalti de a vorbi si de a fi ascultati. Asertivitatea nu este in mod necesar o abilitate innascuta, ci mai degraba una ce poate fi insusita prin instruire”.

– Ce se intampla cand copilul nostru „are personalitate” si aflam acest lucru din vigoarea cu care isi manifesta temperamentul, dorintele, nu-urile, optiunile si preferintele?

– Este rau sau bine?

– Este normal sau este cazul sa te ingrijorezi?

– Ce poti face?

Scrieti pe adresa de email: contact@psihoteraconsult.ro sau dati un telefon pentru a va programa: 0744.178.166