Cum putem sa ne ajutam copiii?

Atelier de dezvoltare personala si autocunoastere pentru adolescentii care doresc sa imbine distractia cu invatarea si dezvoltarea propriilor resurse si abilitati.

“Ceea ce rămâne în tăcere în timpul copilăriei se manifestă cu voce tare în adolescenţă” – E. Kestemberg

Dragi Parinti,

Implicarea parintilor in procesul terapeutic este vitala. Parintii sunt o resursa foarte importanta pentru dezvoltarea si evolutia copiilor si adolescentilor.

Adolescenta este o perioada de criza. Ceea ce se manifesta puternic in adolescenta, provocand inflorirea sau destramarea, este tipul de atasament deprins in perioada timpurie. Probabilitatea ca acum problemele copilariei (comportamentale, emotionale, alimentare…) sa se acutizeze este mare.

Daca un deficit relational din copilaria timpurie nu a fost corectat de climatul familial prin intermediul interactiunilor cotidiene, tulburarea afectiva va izbucni in adolescenta.

Ajutand un copil sa-si modifice atasamentul deprinzand alte feluri de a iubi, mai placute, acesta va putea face mari progrese in perioada adolescentei, deprinzand un atasament securizant, ceea ce il va ajuta sa actioneze cu incredere in sine si sa dezvolte relatii bazate pe respect reciproc si incredere.

Adolescentul este supus unor multiple transformari fizice, psihice si sociale. Aceste transformari antreneaza o schimbare necesara a relatiei cu propriul trup, cu propria identitate psihica si cu mediul. El trebuie sa invete sa integreze forte de naturi diferite. Rolul declansator in aparitia apetitului sexual il joaca pulsiunea hormonala. Efortul lui va consta in a a modela aceasta pulsiune, in a invata cum sa o exprime.

El trebuie ajutat si sustinut de anturaj si indeosebi de catre familie, la care se pot adauga profesorii si psihologul.

Nici Dvs, ca parinti, nu sunteti crutati de adolescenta copiilor. Probabil ca sunteti familiarizati cu nelinistea, stresul, cu perplexitatea si cu convingerea ferma ca „aveti dreptate” si sunteti autoritatea suprema care decide.

Pentru mentinerea noilor deprinderi formate de adolescenti in cadrul grupului, va fi necesar ca Dvs, in calitate de parinti, sa descoperiti noi modalitati de educare a lor, bazate pe validarea si sustinerea dezvoltarii interioare, a exprimarii si cautarii personale, pe responsabilizari prin asignarea de sarcini specifice varstei, pe validarea comportamentelor dorite si consolidarea conduitelor adulte, pe respectarea spatiului personal al adolescentului si a nevoii crescute de individualizare.

Copiii invata din experientele cu semenii lor mult mai mult decat o pot face din carti sau din educatia scolara.

In cadrul grupelor de dezvoltare personala pentru copii se urmareste educarea si imbunatatirea exprimarii emotionale a copiilor, adecvarea reactiilor comportamentale ale acestora, lucru ce va conduce la imbunatatirea adaptarii la scoala, in familie si societate.

 

Printre directiile de actiune putem enumera:

• Cresterea stimei de sine

• Imbunatatirea si optimizarea capacitatii de autocunoastere, relationare si comunicare interpersonala

• Antrenarea abilitatilor empatice

• Activarea resurselor creative

• Dezvoltarea coeziunii si dinamicii de grup

• Optimizarea exprimarii emotionale

• Reducerea comportamentelor problematice

 

Vor fi folosite tehnici de desen, modelaj, psihodrama, povestiri terapeutice si discutii libere pe anumite subiecte, construirea de povesti, colajul si metafora terapeutica.

Prin jocuri, povesti si activitati creative aceste ateliere isi propun realizarea obiectivelor:

– Intercunoastere si relationare. Deblocare si motivare pentru participare la grup;

– Identificarea motivatiilor personale, a dificultatilor personale, centrarea pe relatiile afective si dezvoltarea empatiei;

– Cresterea coeziunii de grup. Investigarea relatiilor problematice si oferirea de alternative. Modelarea comportamentala in cadrul relatiilor;

– Antrenarea capacitatii empatice, a resurselor creative si exprimarea emotionala;

– Cresterea abilitatilor de comunicare si relationare, in general si cu parintii in special. Cresterea increderii in sine prin cunoasterea resurselor personale;

– Povestirea terapeutica. Identificarea situatiilor problematice si a emotiilor disfunctionale;

– Optimizarea comportamentelor de rezolvare a problemelor. Centrarea pe solutii. Gasirea de alternative;

– Comunicarea nevoilor, a dorintelor. Acceptarea refuzului. Exprimarea asertiva.

 

Asta inseamna ca sunt metode adecvate pentru o anumita varsta sau etapa de dezvoltare. Fiecare copil are la un anumit moment un anumit nivel de dezvoltare fizica, cognitiva, sociala si emotionala.

Intalnirile vor avea loc o data pe saptamana, timp de 2 ore.

Costul unei intalniri este de 40 lei/copil.

Atelierele (grupurile) pot fi disponibile pentru urmatoarele categorii de varsta:

10 – 12 ani; 13 – 15ani; 16 – 18/19ani.